دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- سخنرانی » گفتوگو با آیتالله عباس کعبی درباره مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی نابغه فقاهت
- سخنرانی » آیت الله کعبی: مبارزات امام راحل در دوران جمهوری اسلامی برای تدوین قانون اساسی بر مبنای فقه الگوی برخورد با مشکلات داخلی امروز
- سخنرانی » سخنرانی آیت الله کعبی در جمع اساتید سطوح عالی و اساتید بسیجی حوزه علمیه اصفهان: نقش روحانیت، قبل و بعد انقلاب اسلامی/ نقاط قوت و نقاط ضعف
- سخنرانی » متن کامل سخنرانی آیت الله کعبی در آذر ماه ۱۳۸۸ در یادواره میرزا کوچک خان در گیلان
- مقاله » (ناقص - نورمگز) حقوق مثبت و حقوق منفی/گفت و گو
- مقاله » (ناقص - نورمگز) مردم سالاری دینی؛ جمهوریت و اسلامیت
- مقاله » (ناقص - نور مگز) میزگرد اجرای علنی حدود و پیامدهای آن
- مقاله » (ناقص - نور مگز) نظری به اندیشه های متعالی امام خمینی رحمة الله علیه در تبیین ولایت فقیه
- مقاله » (ناقص - نورمگز) ماهیت قانون اساسی از دیدگاه امام خمینی رحمةالله علیه
- مقاله » انتخابات رياست جمهوري
- سخنرانی » دومین نطق پیش از دستور جلسه صبح روز اول اجلاس هفدهم
- سخنرانی » نطق پیش از دستور حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی
- درس خارج » 6- ادله وجوب حفظ نظام اسلامی
- درس خارج » 5- وجوب حفظ نظام
- درس خارج » 4- وجوب السعی لتشکیل الدولة الاسلامیة
مقالات تصادفی
- سخنرانی » چه می شد شما هم مثل آنها بودید
- سخنرانی » دلائل مخالفین و موافقین تشکیل حکومت در عصر غیبت
- سخنرانی » شاخصه های روحی جامعه ایرانی
- بیانیه » پیام تسلیت در پی ارتحال آیة الله خزعلی
- سخنرانی » نظامهای حکومتی و نظریه اسلام
- سخنرانی » از توسعه و بازنگری در علم فقه تا عدم خلط فقه حکومتی با فقه سیاسی
- سخنرانی » آمریکاییها فردی مثل مصدق را تحمل نکردند/ تفاوت های کودتای ۲۸ مرداد و فتنه ۸۸
- مقاله » میزگرد اجراى علنى حدود و پیامدهاى آن
- درس خارج » خلاصه تقریر درس خارج فقه جهاد امروز آیة الله شيخ عباس كعبی
- درس خارج » هجرت، یکی از عوامل ایجاد تمکین و اقتدار
- مقاله » مبانی تحول در ساختار نظام اسلامی از منظر پیامبر اکرم (ص)
- سخنرانی » تبیین مراحل مختلف تقابل اسلام و جاهلیت
- سخنرانی » آیت الله کعبی:آمریکا ضعیف تر از آن است که بتواند ملت ایران را تهدید کند/ مذاکرات هسته ای آخر خط ملت ایران نیست
- سخنرانی » هدف دستگاه قضایی تحقق عدالت و احقاق حق و فصل خصومت و تحقق امنیت بر پایه ایمان است.
- بیانیه » در گزارش های اخیر احمد شهید از وضعیت حقوق بشر ایران، به اسناد و افرادی استناد شده است که دستانشان به خون ملت ایران آغشته بوده
مقالات پربازدید
- سخنرانی » سازش و برادری پایان نزاع پنج ساله با میانجگیری آیت الله کعبی
- بیانیه » بیانیه کوبنده آیت الله کعبی در واکنش به پخش ترانه نژاد پرستانه عربکش در فضای مجازی
- سخنرانی » ﺳﺎﺧﺖ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺎﺯﻧﺪﮔﺎﻥ
- بیانیه » آیت الله کعبی، نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ارتحال سید وجیه، سید نور هاشمی را تسلیت گفت؛
- بیانیه » پیام تسلیت آیت الله کعبی در پی درگذشت علامه شیخ طعمه سعد
- مقاله » (ناقص - نورمگز) حقوق مثبت و حقوق منفی/گفت و گو
- بیانیه » پیام تبریک و تسلیت شهادت مدافع دلیر اسلام امیر علی هیودی
- بیانیه » پیام حضرت آیت الله کعبی در پی شهادت مجاهد دلیر اسلام سید جاسم نوری
- سخنرانی » اعلامیه حقوق بشر علیه بشریت است
- سخنرانی » راههای شناخت وظیفه
- سخنرانی » سفر آیت الله کعبی به دزفول و شوش
- بیانیه » پیام تبریک و تسلیت آیت الله کعبی در پی شهادت مجاهدان و مدافعان دلیر اسلام حاج حمید مختاربند و فرشاد حسونی زاده
- مقاله » تحلیل مبانی اصل سیزدهم قانون اساسی توسط آیتالله کعبی؛
- سخنرانی » سخراني آيت الله كعبي در جمع تعدادي از فعالان فرهنگي و سياسي مصري در جامعه مدرسين حوزه علميه قم
- سخنرانی » ما اگر به شکل اعتکاف بپردازیم اما بعد از سه روز اگر دست خالی برگردیم این خسارت است
توجه ویژه اسلام و فقهشیعی به حقوق بنیادی بشر
فقه نمیتواند با دستمایه تحقیقی – اجتهادی فقهای بزرگ شیعه از آغاز عصر غیبت تاکنون، نسبت به مسائل حقوق بشر بیتفاوت باشد. فقه قانون زندگی است و حقوق بشر بر پایه موازین شریعت اسلامی، زندگیِ توأم با نظم و امنیت و رفاه و آسایش و عدالت و رشد و شکوفایی و تعالی و تحقق کمال را تضمین میکند.
آیتالله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پزوهشی امام خمینی (ره)، در گفتگویی با خبرنگار اجتهاد به تبیین مبانی مهم کلامی و فقهی حقوق بشر در دین اسلام پرداخت و فقه را تضمین کننده امنیت و تعالی انسان دانست. ایشان همچنین حقوق معنوی انسان در تزکیه نفس را مقدم بر آزادیهای شخصی عنوان کرد.
فقه اسلامی تنظیم کننده تمامی روابط مورد نیاز بشر
جایگاه حقوق بشر در فقه و منابع دینی ما چگونه است و چه رابطهای بین فقه و حقوق بشر وجود دارد؟
آیتلله کعبی: بسم الله الرحمن الرحیم. فقه اسلامی بر پایه آموزههای اهلبیت علیهمالسلام و ادلّهی اربعه (کتاب و سنت و عقل و اجماع) و کاوش تحقیقی فقیهان سترگ، فقهِ اصیل، زنده، حیات بخش، پاسخگو، جامع و دربرگیرندهی همهی عرصههای زندگی است و روابط انسان با خدا، انسان با خود، انسان با خانواده، انسان در ساحت اجتماعی، روابط دولتها با همدیگر، فرد و دولت، دولت و سازمانها، و شخصیتهای حقوقی را با هم تظیم میکند. همان طور که در روایات اهلبیت علیهمالسلام آمده: «ما مِن شیء تحتاج الیه الأمّه،إلّا و فیه کتابٌ او سُنّه».
حقوق بشر اسلامی تضمین کننده امنیت و شکوفایی
با این نگاه جامع، فقه نمیتواند با دستمایه تحقیقی اجتهادی فقهای بزرگ شیعه از آغاز عصر غیبت تاکنون، نسبت به مسائل حقوق بشر بیتفاوت باشد. فقه قانون زندگی است و حقوق بشر بر پایه موازین شریعت اسلامی، زندگیِ توأم با نظم و امنیت و رفاه و آسایش و عدالت و رشد و شکوفایی و تعالی و تحقق کمال را تضمین میکند.
پیشبینی حقوق بشر در ویژگیهای چهارگانهی تدیّن
به شکل اصولی اگر شاخصههای تدین را بر پایه فقه بخواهیم تبیین بکنیم، یک متدیّن باید حداقل چهار ویژگی داشته باشد: ۱٫ قلب سالم و نفس مطمئنه-آکنده از ایمان به خدا و روز قیامت ۲٫ پرستش و بندگی الهی ۳٫ رعایت حقوق الناس ۴٫ مسئولیت پذیری اجتماعی بر پایه امر به معروف و نهی از منکر؛ بنابراین رعایت حقوق الناس و تواصی به حقّ از ارکان دینداری است.
اعلامیه حقوق بشر اسلامی، سند گویای توجه فقه به حقوق بشر
امروزه برخی در جهان ما را به بهانهی مراعات نکردن حقوق بشر محکوم میکنند؛ آیا واقعا فقه به حقوق بشر اهمیتی نداده است و یا اگر فقه توجهی به این مقوله داشته چگونه بوده است؟
آیتالله کعبی: این تهمتی بیش نیست، اگر فقه مدون را واکاوی کنیم بسیاری از ابوابش مربوط به حقوق بشر است، اما تحت عنوان حقوق بشر تدوین نشده؛ شاید بتوانیم بگوئیم اعلامیه اسلامی حقوق بشر مصوب در قاهره ـ که پیش نویس آن در تهران تهیه شده بود و به اجماع مسلمین متکی بود ـ ، سندی گویا برای توجه فقه اسلامی به حقوق بشر است. منتهی این نکته را باید در نظر گرفت که حقوق بشر بر پایه فقه اسلامی ریشه در باورهای اسلامی دارد و نباید بین باورها و ارزشها و فقه و قانون تفکیک کرد و نگاه جزیرهای به منظومه حقوق بشر در اسلام بیفکنیم.
حق بشر در بندگی خدا و حاکمیت توحید از حقوق بنیادی بشر است
حقوق بشر در اسلام حداقل بر پایه سه حق اساسی استوار است ۱٫ حقّ الله .۲ حقوق عمومی ۳٫ حقّ فردی؛ در حالی که منظومهی حقوق بشر غربیِ بر پایهی لیبرالیسم، نگاه صرفاً فردگرایانهی جزئی نگر به حقوق بشر دارند.
رسالهی حقوق امام سجاد علیه السلام منشور جامع حقوق بشر اسلامی است که توحید و اخلاق و فقه و حقوق را در یک منظومهی یکپارچه تجمیع کرده است. در منظر امام سجاد علیهالسلام حق اکبر، حقّ خداست (و اما حقّ الله الأکبر أن تعبده بالإخلاص، فإذا فعلتَ ذلک یکفیک اللهُ هَمَّ الدنیا و الآخره). بنابراین حقّ بشر در بندگی خدا و حاکمیت توحید در عرصهی زندگی فردی و اجتماعی و اجرای شریعت اسلامی جزء حقوق بنیادی بشر است.
از این منظر حقّ نفس، حقّ تزکیه، حقّ تعلیم و تربیت و حقّ حیات طیّبه، مقدم بر آزادیهای صرفاً فردی و شخصی، در انجام و خودداریِ یک فعل است.