دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- سخنرانی » گفتوگو با آیتالله عباس کعبی درباره مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی نابغه فقاهت
- سخنرانی » آیت الله کعبی: مبارزات امام راحل در دوران جمهوری اسلامی برای تدوین قانون اساسی بر مبنای فقه الگوی برخورد با مشکلات داخلی امروز
- سخنرانی » سخنرانی آیت الله کعبی در جمع اساتید سطوح عالی و اساتید بسیجی حوزه علمیه اصفهان: نقش روحانیت، قبل و بعد انقلاب اسلامی/ نقاط قوت و نقاط ضعف
- سخنرانی » متن کامل سخنرانی آیت الله کعبی در آذر ماه ۱۳۸۸ در یادواره میرزا کوچک خان در گیلان
- مقاله » (ناقص - نورمگز) حقوق مثبت و حقوق منفی/گفت و گو
- مقاله » (ناقص - نورمگز) مردم سالاری دینی؛ جمهوریت و اسلامیت
- مقاله » (ناقص - نور مگز) میزگرد اجرای علنی حدود و پیامدهای آن
- مقاله » (ناقص - نور مگز) نظری به اندیشه های متعالی امام خمینی رحمة الله علیه در تبیین ولایت فقیه
- مقاله » (ناقص - نورمگز) ماهیت قانون اساسی از دیدگاه امام خمینی رحمةالله علیه
- مقاله » انتخابات رياست جمهوري
- سخنرانی » دومین نطق پیش از دستور جلسه صبح روز اول اجلاس هفدهم
- سخنرانی » نطق پیش از دستور حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی
- درس خارج » 6- ادله وجوب حفظ نظام اسلامی
- درس خارج » 5- وجوب حفظ نظام
- درس خارج » 4- وجوب السعی لتشکیل الدولة الاسلامیة
مقالات تصادفی
- سخنرانی » نقطه عزیمت قانونگذاری باید محصول اجتهاد فقها باشد
- بیانیه » پیام تسلیت آیة الله كعبى در پی ارتحال مرحوم مهندس هادی شمخانی برادر امیر دریابان حاج علی شمخانی
- بیانیه » نامه آیة الله عباس كعبی نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به دکتر عسکری رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در اعتراض به حرکتی تفرقه افکنانه در میان برنامه ای در شبکه دو سیما.
- درس خارج » هجرت، یکی از عوامل ایجاد تمکین و اقتدار
- مقاله » (ناقص - نور مگز) میزگرد اجرای علنی حدود و پیامدهای آن
- درس خارج » بررسی آیه شریفه اعداد و دلالت کتاب سبق و رمایه از ابواب فقه بر لزوم توانمند سازی جامعه اسلامی و ایجاد اقتدار و قدرت در جهت تهدید زدایی
- سخنرانی » توجه ویژه اسلام و فقهشیعی به حقوق بنیادی بشر
- سخنرانی » نکاتی به مناسبت هفته پژوهش
- سخنرانی » نباید به جای قدر دانی از این مردم عاشق اسلام و ایران با برچسب های ناروا این مردم را رنجاند. این خلاف انصاف است.
- سخنرانی » حضرت زینب سلام الله علیها بانوی عرفان، حماسه، شجاعت، حکمت و مقاومت هستند،
- سخنرانی » فرق اسلامی اختلاف را کنار بگذارند آینده درخشانی در انتظارشان خواهد بود.
- سخنرانی » گزارش رهیاب از سخنرانی آیت الله کعبی در جلسه شورای اداری خوزستان
- مقاله » انتخابات رياست جمهوري
- مقاله » امروز فقه امام صادق علیه السلام مبنای نظام حقوقی كارامد اسلامی است
- مقاله » (ناقص - نورمگز) مردم سالاری دینی؛ جمهوریت و اسلامیت
مقالات پربازدید
- سخنرانی » سازش و برادری پایان نزاع پنج ساله با میانجگیری آیت الله کعبی
- بیانیه » بیانیه کوبنده آیت الله کعبی در واکنش به پخش ترانه نژاد پرستانه عربکش در فضای مجازی
- سخنرانی » ﺳﺎﺧﺖ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺎﺯﻧﺪﮔﺎﻥ
- بیانیه » آیت الله کعبی، نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ارتحال سید وجیه، سید نور هاشمی را تسلیت گفت؛
- بیانیه » پیام تسلیت آیت الله کعبی در پی درگذشت علامه شیخ طعمه سعد
- مقاله » (ناقص - نورمگز) حقوق مثبت و حقوق منفی/گفت و گو
- بیانیه » پیام حضرت آیت الله کعبی در پی شهادت مجاهد دلیر اسلام سید جاسم نوری
- بیانیه » پیام تبریک و تسلیت شهادت مدافع دلیر اسلام امیر علی هیودی
- سخنرانی » اعلامیه حقوق بشر علیه بشریت است
- سخنرانی » راههای شناخت وظیفه
- سخنرانی » سفر آیت الله کعبی به دزفول و شوش
- بیانیه » پیام تبریک و تسلیت آیت الله کعبی در پی شهادت مجاهدان و مدافعان دلیر اسلام حاج حمید مختاربند و فرشاد حسونی زاده
- سخنرانی » سخراني آيت الله كعبي در جمع تعدادي از فعالان فرهنگي و سياسي مصري در جامعه مدرسين حوزه علميه قم
- سخنرانی » ما اگر به شکل اعتکاف بپردازیم اما بعد از سه روز اگر دست خالی برگردیم این خسارت است
- مقاله » تحلیل مبانی اصل سیزدهم قانون اساسی توسط آیتالله کعبی؛
آیتالله کعبی تشریح کرد:
از منظر آیتالله خامنهای تعدد زوجات جایز است اما استحباب ندارد/ این نظر دارای پشتوانه قوی فقهی میان متقدمین و برخی معاصرین است
نظر آیتالله خامنهای این است که تعدد زوجات جایز است اما ثواب و استحباب ندارد. این نظر نه تنها دارای پشتوانه قوی فقهی است و مطابق نظر مشهور فقهای متقدم و برخی از متاخرین و معاصرین میباشد بلکه براین نظر و بر استحباب اکتفاء به یک همسر، شیخ طوسی ادعای اجماع کرده است.
آیتالله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در مورد مباحث مطرح شده پیرامون نظر رهبر معظّم انقلاب درباره عدم استحباب تعدد زوجات یادداشتی را در اختیار فارس قرار داده و به تبیین فقهی این مسئله پرداخته که در ادامه میخوانید.
۱- اصل ازدواج و اقدام برای تشکیل خانواده برای مردان و زنان، مستحب موکد است و ثواب زیادی دارد. آیات قران کریم و روایات زیادی علاوه براجماع مسلمین و ضرورت مذهب بلکه ضرورت دین دلالت بر این امر دارد. و درشرایطی ازدواج کردن واجب میشود مثل خوف وقوع در حرام در صورت ترک ازدواج.
٢- جواز اختیار همسر دوم یا بیشتر برای مردان تا چهار همسر در اصل شرع و به حکم اولی، درصورت تامین عدالت بین همسران و توانمندی تامین نفقه برابر بین آنان، از ضروریات مذهب و دین است و در میان فقها هیچ نظر مخالفی وجود ندارد و نظر مرجع بزرگوار، حضرت آیتالله خامنهای دامتبرکاته نیز همین است. البته حکم تعدد زوجات برای اشخاص مختلف بر حسب تفاوت شرایط، مثل اصل خود ازدواج کردن؛ گاهی واجب یا مستحب یا حرام و یا مکروه میشود.
۳- نظر جواز تعدد زوجات و نه استحباب آن؛ جدای از حالات و شرایط متفاوت عارض بر آن که آیتالله خامنهای (دامت برکاته) قائل به آن هستند، نه تنها دارای پشتوانه استدلالی عمیق فقهی است و اکثر فقهای متقدم و برخی فقهای متاخر نیز قائل به آن هستند. بلکه مرحوم شیخالطائفه طوسی (قدس سره) ادعای عدم خلاف در جواز تعدد زوجات و نه استحباب آن مینماید و با فتوای صریح به جواز تعدد زوجات، قائل به استحباب اکتفاء بر یک زن شدهاند، بلکه این فتوا را بدون نظر مخالف در میان علماء دانستهاند. عبارت ایشان در کتاب مبسوط ج ۶ ص ۴ چنین است: «یجوز للرجل أن یتزوج أربعا بلا خلاف و المستحب أن یقتصر على واحده» و در خلاف ج ۵ ص١١١ میفرماید: «یجوز للرجل أن یتزوج أربعا بلا خلاف و الاستحباب أن لا یزید على من یعلم أن لا یقوم بها. و قال جمیع الفقهاء: المستحب الاقتصار على واحده»
بعد از مرحوم شیخ طوسی، مرحوم قاضی ابن براج (ره) و مرحوم طبرسی (ره) نیز فتوا به استحباب اقتصار به یک زن دادهاند که مرحوم طبرسی همانند عبارت شیخ (ره) در خلاف بوده و شامل ادعای اتفاق فقهاء بر استحباب اکتفاء به یک زن میباشد.
۴- ادله قائلین به استحباب تعدد زوجات و نقد آن: به طور عمده برای استحباب تعدد زوجات، استناد به اطلاقات و عمومات روایاتی شده است که دلالت بر استحباب اصل ازدواج میکند و نه تعدد زوجات و در علم اصول فقه ثابت شده است که امر دلالت بر طبیعت میکند نه ( مره) و نه (تکرار) و (الطبیعه توجد بوجود فرد ما) و در مساله ما طبیعت ازدواج با یک بار با همه فضیلت آن محقق شده است.
و اما آیه شریفه ٣ سوره نساء (إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَهً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى أَلَّا تَعُولُوا) مرحوم صاحب جواهر و دیگر متاخرین هم از این آیه، استحباب تعدد زوجات را استفاده نکردهاند اگر چه در نهایت فتوی به استحباب تعدد زوجات دادهاند اما از آیه صرفا جواز تعدد زوجات را استفاده کردهاند. اگر چه مرحوم آیتالله سیدمحسن حکیم (ره) و به تبع آن دیگر محشین و شارحین عروهالوثقی به این آیه برای استحباب استدلال کردهاند اما در پاسخ به نفی استحباب تعدد زوجات و استفاده جواز آن از آیه وجوه مختلفی را میتوان برشمرد که به دلیل اختصار صرفا پاسخ میدهیم که طبق قاعده اصول فقهی امر عقیب حظر: مفید اباحه است. آیه شریفه دال بر جواز تعدد زوجات است نه استحباب.
از شارحین عروهالوثقی مرحوم آیتالله آقای شیخ علیپناه اشتهاردی (ره) در کتاب مدارکالعروه ج ٢٩ ص ٢٠ قائل به جواز تعدد زوجات شدهاند و استحباب تعدد زوجات را نفی کردهاند. بلکه به خاطر ملاحظات اجتماعی و آثار منفی آن قائل به کراهت تعدد زوجات شدهاند و استناد به آیه شریفه ٣ سوره نساء را دارای مشکلات عدیده دانستهاند.
ایشان میفرماید: «…هذا کلّه فی جواز التعدّد و أما استحبابه فلم أعثر على خبر یدلّ علیه، و التمسّک بالآیه کما ترى، إذ لیست فی مقام الترغیب إلى أصل النکاح، بل فی مقام آخر و لا سیّما إذا لوحظ صدرها بقوله تعالى وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلّٰا تُقْسِطُوا فِی الْیَتٰامىٰ فَانْکِحُوا مٰا طٰابَ إلخ، بل الآیه الشریفه من المشکلات و المعضلات من جهه ارتباط الشرط و الجزاء فلاحظ التفاسیر. بل یمکن دعوى کراهه التعدّد فإنّه معرّض للزوجات للشنآن و البغضاء و للرجل لترک القسط و العدل و هو موجب لتعیّن الواحده… »
ترجمه و توضیح عبارت مرحوم آیتالله شیخ علیپناه اشتهاردی (ره) ازفقهای بزرگ و معلم اخلاق حوزه علمیه قم؛ ایشان میفرماید: اصل جواز تعدد زوجات روشن است. اما استحباب تعدد زوجات دلیلی از آیات و روایات ندارد اما آیه شریفه ٣ سوره نساء در مقام تشویق به تعدد زوجات نیست بلکه در مقام بیان اهمیت توجه به ایتام و رعایت عدالت درباره آنان است. آیه به خاطر نحوه ارتباط شرط (وان خفتم ان لا تقسطوا فی الیتامی) و جزای آن ( فانکحوا ما طاب لکم من النساء) با مراجعه به تفاسیر معلوم میشود که از مشکلات و معضلات است. سپس مرحوم اشتهاردی (ره) جمعبندی میکنند: بلکه تعدد زوجات به خاطر ناراحتی و اذیت همسران و مشکلات اجتماعی و خوف رعایتنکردن عدالت توسط مردان، مکروه میباشد.
در جمعبندی آنچه تاکنون گفته شد میتوان به راحتی دریافت که فتوای آیتالله خامنهای (دامت برکاته) مبنی بر جواز تعدد زوجات و نفی استحباب تعدد زوجات دارای پشتوانه استدلالی عمیق و قوی فقهی و دارای اعتبار بسیار قوی در میان محققین از فقهای بزرگ متقدم نظیر شیخ طوسی (ره) و قاضی ابن براج (ره) و طبرسی (ره) و علمای معاصر نظیر صاحب مدارکالعروه، مرحوم آیتالله شیخ علیپناه اشتهاردی (ره) است و ادعای شهرت بر استحباب تعدد زوجات ثابت نیست بلکه مشهور میان متقدمین و ادعای اجماع بر جواز تعدد زوجات و استحباب اکتفای به یک زن در اصل شرع جدای از حیثیات افراد و شرایط متفاوت شده است.
والله الموفق الاقل- عباس کعبی