دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- سخنرانی » گفتوگو با آیتالله عباس کعبی درباره مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی نابغه فقاهت
- سخنرانی » آیت الله کعبی: مبارزات امام راحل در دوران جمهوری اسلامی برای تدوین قانون اساسی بر مبنای فقه الگوی برخورد با مشکلات داخلی امروز
- سخنرانی » سخنرانی آیت الله کعبی در جمع اساتید سطوح عالی و اساتید بسیجی حوزه علمیه اصفهان: نقش روحانیت، قبل و بعد انقلاب اسلامی/ نقاط قوت و نقاط ضعف
- سخنرانی » متن کامل سخنرانی آیت الله کعبی در آذر ماه ۱۳۸۸ در یادواره میرزا کوچک خان در گیلان
- مقاله » (ناقص - نورمگز) حقوق مثبت و حقوق منفی/گفت و گو
- مقاله » (ناقص - نورمگز) مردم سالاری دینی؛ جمهوریت و اسلامیت
- مقاله » (ناقص - نور مگز) میزگرد اجرای علنی حدود و پیامدهای آن
- مقاله » (ناقص - نور مگز) نظری به اندیشه های متعالی امام خمینی رحمة الله علیه در تبیین ولایت فقیه
- مقاله » (ناقص - نورمگز) ماهیت قانون اساسی از دیدگاه امام خمینی رحمةالله علیه
- مقاله » انتخابات رياست جمهوري
- سخنرانی » دومین نطق پیش از دستور جلسه صبح روز اول اجلاس هفدهم
- سخنرانی » نطق پیش از دستور حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی
- درس خارج » 6- ادله وجوب حفظ نظام اسلامی
- درس خارج » 5- وجوب حفظ نظام
- درس خارج » 4- وجوب السعی لتشکیل الدولة الاسلامیة
مقالات تصادفی
- سخنرانی » ﺣﻠﻘﻪﻫﺎﯼ ﺭﻭﺷﻨﻔﮑﺮﯼ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﻔﻮﺩ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ
- سخنرانی » تشریح شرایط امتحان خبرگان
- مقاله » نوآوری های فقهی در عرصه حقوق اساسی در عصر مشروطه
- سخنرانی » ضرورت آموزش زبان عربی و فارسی درسطح کشور و در عرصه بین الملل
- سخنرانی » اعلامیه حقوق بشر علیه بشریت است
- درس خارج » خلاصه تقریر درس خارج فقه جهاد امروز آیة الله شيخ عباس كعبی
- بیانیه » از شورای عالی آب وهیات دولت و دستکاه های نظارتی کشور می خواهم قانون و شرع را اعمال کنند
- سخنرانی » ابتکارات شهید بهشتی در عرصه فقه حکومتی
- مقاله » (ناقص - نورمگز) مردم سالاری دینی؛ جمهوریت و اسلامیت
- سخنرانی » آمریکا برای نفوذ در ایران فتنه سازی سیاسی را در دستور کار دارد
- درس خارج » 3- آیا بر فقها و بر آحاد مؤمنین، تلاش برای تأسیس دولت اسلامی واجب است یا خیر؟
- سخنرانی » ظهور امام زمان یک سنت الهی است که نتیجه تحقق و انجام وظایفی شرعی می باشد
- سخنرانی » ادله وجوب تلاش برای تأسیس «حکومت اسلامی»
- بیانیه » پیام تسلیت آیة الله كعبى در پی ارتحال مرحوم مهندس هادی شمخانی برادر امیر دریابان حاج علی شمخانی
- سخنرانی » تصور فقهای گذشته شیعه درباره ایجاد حکومت شیعی
مقالات پربازدید
- سخنرانی » سازش و برادری پایان نزاع پنج ساله با میانجگیری آیت الله کعبی
- بیانیه » بیانیه کوبنده آیت الله کعبی در واکنش به پخش ترانه نژاد پرستانه عربکش در فضای مجازی
- سخنرانی » ﺳﺎﺧﺖ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺎﺯﻧﺪﮔﺎﻥ
- بیانیه » آیت الله کعبی، نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ارتحال سید وجیه، سید نور هاشمی را تسلیت گفت؛
- بیانیه » پیام تسلیت آیت الله کعبی در پی درگذشت علامه شیخ طعمه سعد
- مقاله » (ناقص - نورمگز) حقوق مثبت و حقوق منفی/گفت و گو
- بیانیه » پیام حضرت آیت الله کعبی در پی شهادت مجاهد دلیر اسلام سید جاسم نوری
- بیانیه » پیام تبریک و تسلیت شهادت مدافع دلیر اسلام امیر علی هیودی
- سخنرانی » اعلامیه حقوق بشر علیه بشریت است
- سخنرانی » راههای شناخت وظیفه
- سخنرانی » سفر آیت الله کعبی به دزفول و شوش
- بیانیه » پیام تبریک و تسلیت آیت الله کعبی در پی شهادت مجاهدان و مدافعان دلیر اسلام حاج حمید مختاربند و فرشاد حسونی زاده
- سخنرانی » سخراني آيت الله كعبي در جمع تعدادي از فعالان فرهنگي و سياسي مصري در جامعه مدرسين حوزه علميه قم
- سخنرانی » ما اگر به شکل اعتکاف بپردازیم اما بعد از سه روز اگر دست خالی برگردیم این خسارت است
- مقاله » تحلیل مبانی اصل سیزدهم قانون اساسی توسط آیتالله کعبی؛
آیت الله کعبی: نقطه اتصال آموزش و پرورش و نهضت حسینی انسان سازی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی ایشان ظهر امروز با حضور در مصلی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در جمع فرهنگیان و مدیران و معلمان ستاد آموزش و پرورش سخنرانی کردند.
گزیده ای از سخنرانی ایشان با موضوع انسان سازی به این شرح است؛

أعظم الله أجورنا و أجورکم بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا الله من الطالبین بثأره
نقطه اتصال آموزش و پرورش و نهضت حسینی انسان سازی است.
خصوصا هجده سالگی و بهترین سن را آموزش و پرورش در اختیار می گیرد تا انسانهای پخته ای را تحویل جامعه بدهد.
برای ساخت انسان و ایحاد یک جامعه نمونه بر این اساس عناصری مورد نیاز است.
اولا؛ اندیشه متعالی
ثانیا: رهبری میدانی و مدیریت بایسته بر پایه اندیشه هدایت، حمایت و نظارت.
ثالثا؛ مدیران شایسته و همراه و همکار این رهبر میدانی.
عنصر چهارم: بستر و فضای آماده برای انسان سازی.
عنصر پنجم: واقع نگری و عزم و اراده و مقاومت و پیشبرد.
این پنج عنصر اگر باشند می توان انسان ساخت و ساخت انسان از هر امر و تولید دیگر سخت تر است.
این پنج عنصر در عرصه اجتماع پیدا می شود.
در دوران پیامبر این پنج عنصر وجود داشت. وحی همان اندیشه متعالی بود و رهبری میدانی پیامبر و مدیران شایسته تر بیت یافته پبامبر فضا و محیط آماده برای پذیرش معارف و اسلام توانست محیطی جاهلی را به محیطی تمدنی تبدبل کند.
بعد از رحلت پیامبر عنصر اندیشه وجود داشت اما برش انحرافی در مساله رهبری ایجاد شد.
این انحراف در رهبری باعث انحراف در اندیشه متعالی شد و به جای ساخت مدیران، خواص جامعه برای امتیاز طلبی کار را به جایی رساندند، که محیط، محیط استیلا و سلطه شد.
اسلام تبدیل بهذصورتی رسمی شد که در سایه آن هرکس به فکر خویش بود.
در زمان امام علی هم اندیشه وجود داشت و رهبری بود، اما نه محیط آماده بود و نه مدیران و یاران پای کار وجود داشت و فضا تسلیم معاویه شد و از دل ولی امر مسلمین، پادشاهی مطلق بنی امیه ساخته شد و امام حسین علیه السلام به مسلخ رفت.
با اسم اسلام بنی امیه چه کارها نکردند و تنها راه انسان سازی در دستگاه حسین علیه السلام فداکاری در آن حد بود.
کربلا نماد عزم و اراده ولایت برای ساخت انسان با پمپاژ عزم و اراده به بشریت بر پایه خون و شهادت بود.
و چاره ای جز ایثار و فدا در این حد نبود و آن تراژدی غم بار اسلامی رغم خورد و مبنا شد برای جوشش عواطف عمیق انسانی در فرا زمان و فرامکان.
برای انسان سازی بر این پنج پایه سه کار بلند باید انجام شود؛
ایجاد عزم و اراده
توانمندسازی یعنی شخصیت توانمند
و هدفگذاری یعنی اینکه برای رسیدن به اهداف، جوان طراحی داشته باشد و ما طراحی داشته باشیم.
سوال
این انسان مطلوب چه شاخصه هایی دارد؟ به اختصار و فهرست وار بیان می کنیم.
دو دیدگاه هست؛
یک اینکه انسانی تسلیم شده تربیت کنیم که چشم قربان گوباشد و چیزی نفهمد و داده هایی تحویل دهد.
و نوع دیگر نگاه قدرت ابداع و خلاقیت را بالا بیاوریم.
اسلام دومی را تایید می کند .
زیر ساخت شخصیت مطلوب اسلام رشد عقلانی است «من لا عقل له لا دین له»
شخصی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و از شخصی بسیار تعریف کرد. امام پرسید کیف عقله؟
عقلش چگونه است؟! و بعد ادامه دادند «الثواب بقدر العقل»
اگر عقل که پایه تفکر پیشرفت، خلاقیت و تولید است بالا نرود جامعه عقب مانده ای خواهیم داشت.
با عقل حتی دین باوری ایجاد می شود و دین و ایمان بر پایه عقل بالا می رود.
شاخص دوم بر پایه عقلانیت ایمان به خدای متعال؛ ایمان عمیق به خالق رب، ولی، قادر، متعال حکیم رازق.
و ایمان بر پایه عقل می جوشد نه روشنفکر نمایی و نه تحجر ما در این دو طرف گاهی می ایستیم و جامعه را به طرف مطلوب پیش نمی بریم اسلام دین عقلانیت و دینداری توأمان است.
عنصر سوم عدالت است بلاخره این دو، یعنی عقلانیت و ایمان، بینشی می دهد که جهان بر پایه عدل ساخته شود و عدل هم بر پایه مدرکات عقل عملی به دست می آید.
عنصر چهارم بعد عاطفی است دل باید کانون عاطفه باشد و اینها با تربیت ممکن است.
بر پایه این چهار عنصر می رسیم به عنصر مهم خانواده بنیادی و ارتباط با پدر و مادر بسیار مهم است.
وبعد از آن کار آفرینی هم جزء آموزشها باید باشد.
دانش آموز و جوان باید خلاقیت داشته باشد و عقل معاش داشته باشد.
اسلام تشویق می کند به پول در آوردن.
_ پرهیز از اصراف
_ افزایش بهره وری
_ ایجاد نشاط و امید به آینده و اینکه جوانان می توانند محیط پیرامون را تغییر دهند.
ساخت انسان و این نوع انسان سازی امروز در برنامه های آموزش و پرورش متاسفانه فوق برنامه است در حالی که باید متن برنامه باشد .
انسان سازی قابل اندازه گیری با نمره نیست.
ما از این فلسفه آموزش و پرورش امروز فاصله داریم.
یگی از نگاهها به آموزش و پرورش باید این باشد که تولید کننده انسان است و متناسب با آن، سطح آموزش معلمان، حقوق و تکریم آنها نیز باید متحول شود.
اگر کشور بخواهد متحول شود و به قله برسد آموزش پرورش اولویت برنامه توسعه بر پایه یک برنامه معقول باید باشد.