دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

3- آیا بر فقها و بر آحاد مؤمنین، تلاش برای تأسیس دولت اسلامی واجب است یا خیر؟

چهارمین نشست علمی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، در تاریخ 95/9/21 با حضور حجت الاسلام و المسلمین کعبی و جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه برگزار شد.

متن سخنان حضرت حجت الاسلام و المسلمین کعبی بدین شرح است:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی خیر الانام المصطفی ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما بقیه الله فی الارضین.

در آغاز سخن سالروز امامت حضرت بقیة الله الاعظم (عج) و نیز میلاد ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) و مؤسس مذهب امام صادق (ع) را تبریک و تهنیت عرض می کنم.
... ادامه مطلب

بررسی آیه شریفه اعداد و دلالت کتاب سبق و رمایه از ابواب فقه بر لزوم توانمند سازی جامعه اسلامی و ایجاد اقتدار و قدرت در جهت تهدید زدایی

باب شانزده از ابواب جهاد النفس و ما یناسبه باب "وجوب حسن الظن بالله و تحریم سوء الظن به" است. هر دو بعدش هست. روایت اول از نه روایت این باب را می خوانیم که این روایت صحیحه ایت.

روایت صحیحه ای را می خوانیم از امام رضا علیه السلام

قال: أحسن الظن بالله ، فإن الله عزوجل یقول : أنا عند ظن عبدی المؤمن بی ، إن خیرا فخیرا و إن شرا فشرا.

روایت از امام رضا علیه السلام هست که حسن ظن به خدا داشته باش که در حدیث قدسی وارد است که خداوند می فرماید آنجایی که بنده من به من حسن ظن داشته باشد من هم آنجا حاظرم و خواسته اش را بر آورده می کنم.

اگر خدا می فرماید (ان الله هو الرزاق ذو القوة المتین) و اگر می فرماید (انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب) اگر می فرماید (ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم) ما باید قبول کنیم.
... ادامه مطلب

دلالت باب سبق و رمایه بر لزوم ایجاد اقتدار

در مورد بحث سبق و رمایه، مرحوم راوندی در کتاب فقه القرآن در بیان آیه "اعداد" می فرماید که وجه دلالت سبق و رمایت به خاطر ایجاد حالت اعداد و لزوم آمادگی مسلمانان در مقابل دشمن است و آمادگی در مقابله با دشمن آموزش می طلبد و مهمترین آموزش ها را می طلبد و آموزش مسابقات در همین مسیر به حساب می آید. بعد می فرماید هر کدام از مسلمانها باید خیلی به خود زحمت بدهد و آخرین تجربه ها را برای روز مبادا کسب کند. و ایشان صحیح می فرمایند امروزه می شنویم می گویند حالا که جنگی اتفاق نیافتاده است و اصلا ارتش می خواهیم چه کار این خیلی حرف خطرناکی است. و خود آیه هم دال بر همین مطلب است. ... ادامه مطلب

هجرت، یکی از عوامل ایجاد تمکین و اقتدار

بحث ما همچنان در مورد جهاد تمکین بود و در مورد "اعداد القوة" چند جلسه بحث کردیم.

از این به بعد در مورد "هجرت" که یکی دیگر از راههای تمکین و توانمند شدن برای تحقق حاکمیت دین است بحث می کنیم انشاء الله.



مرحوم صاحب جواهر بحث هجرت را از صفحه سی و چهار تا سی و هشت بحث کرده اند و عنوان مسئله محقق حلی صاحب متن این است که کسی که در سرزمین شرک زندگی می کند و کشور مشرکان و آنجا نمی تواند شعائر اسلامی مثل اذان، نماز و روزه را اظهار کند، هجرت کردنش از بلاد شرک به بلاد اسلام واجب است. ... ادامه مطلب

1- مبانی حکومت دینی

دومین نشست از سلسله نشست های علمی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان با موضوع «حکومت دینی و کارآمدی آن» و نظریه پردازی حجت الاسلام و المسلمین عباس کعبی نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

وی در این نشست که در سالن اجتماعات دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم و با حضور جمعی از طلاب حوزه علمیه برگزار شد، به تبیین نظریه حکومت دینی در عصر غیبت پرداخت.
... ادامه مطلب

2- چگونه برای ولایت فقیه اجماع هست در حالی که مسأله ولایت فقیه اختلافی است و علما حداقل درباره سعه و ضیق آن بحث می­کنند؟

مشروح سخنان حجت الاسلام و المسلمین کعبی در سومین نشست از سلسله نشست های علمی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی به شرح زیر است:


وی در ابتدای جلسه به تشریح خلاصه ای از مطالب جلسه گذشته پرداخت و گفت:

موضوع سخن میان 5 مسأله مرتبط با هم بود؛ مسأله اول این است که دولت در اسلام که از احکام اولیه است (بالادلة الاربعة). مسأله دوم اینکه در عصر غیبت، ولی فقیه در رأس دولت اسلامی است. مسأله سوم، واجب شرعی بودن تلاش برای تشکیل دولت اسلامی است که در رأس آن ولی فقیه باشد. مسأله چهارم، واجب شرعی بودن حفظ دولت اسلامی و مقابله با توطئه­های داخلی و بین المللی علیه دولت اسلامی، بعد از استقرار دولت اسلامی و نظام اسلامی است. مسأله پنجم، واجب بودن تلاش برای تحقق اهداف دولت اسلامی و نظام اسلامی (حاکمیت دین و تمدن اسلامی) است.
... ادامه مطلب

4- وجوب السعی لتشکیل الدولة الاسلامیة

در جلسات گذشته راجع به 5 مسأله بحث شد:


1- وجوب دولت اسلامی، از احکام اولی است، بالادلة اربعه.


2- ریاست دولت اسلامی با ولی فقیه است.


3- سعی و اقدام برای تشکیل دولت اسلامی واجب است.


4- حفظ و ارتقای نظام اسلامی جهت پیاده کردن احکام اسلام و تحقق اهداف و وظایف دولت اسلامی واجب است.


5- نشر و توسعه حاکمیت اسلامی از لحاظ کمی و کیفی برای تحقق تمدن اسلامی و پیشرفت، واجب است.


در بحث هایمان به «وجوب السعی لتشکیل الدولة الاسلامیة» رسیدیم و ادله آن را هم بیان کردیم و همچنین به شبهاتی که در این رابطه وجود دارد، در جای خود پاسخ دادیم که من فهرست وار بعضی شبهات را می گویم: ... ادامه مطلب

5- وجوب حفظ نظام

«نظام» در اصطلاح به چند معنا اطلاق می شود:

1- در مقابل «هرج و مرج» بدین معنا که وقتی هرج و مرج نباشد می گویند نظام محقق شده است. به تعبیر دیگر نظامات عرفی که در همه جای جهان نمونه آنها را می بینیم؛ همانند نظام حمل و نقل، نظام خرید و فروش و بازار، نظام مربوط به اداره یک محل و...، «نظام» نام دارد. منتها مراد ما اینجا قطعا نظام به این معنا نیست، گرچه در جای خود بحث می شود که حفظ این نظامات عرفیه تا آنجایی که مخل احکام شرعی نباشد، واجب است و اختلال در آنها جایز نیست. برای مثال امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: «اوصیکم عباداللّه بتقوی اللّه و نظم امرکم»[1]؛ بندگان خدا، شما را به تقوای الهی و نظم در کارهایتان وصیت می کنم. یکی از این مراتب نظم، نظمِ مسائل عمومی است. ... ادامه مطلب

6- ادله وجوب حفظ نظام اسلامی

بحث در مورد ادله وجوب حفظ نظام اسلامی است که بخشی از آن به وجوب تحقق و استیفای مصلحت عمومی بر می گردد که متوقف بر حفظ نظام می باشد؛ مثل اقامه شرع و حدود الهی و احیای حق و عدل و مقابله با مفاسد ناشی از عدم وجود نظام از جمله هرج و مرج و اختلال در نظام.

همچنین گفته شد که ادله خاصی در این زمینه وجود دارد که بخشی از آن به بحث مرابطه و مرزبانی و بخشی از آن به وجوب دفاع از کیان اسلام و امت اسلامی و جان و مال و عِرض مسلمین بر می گردد که این جزو مقاصد شریعت و دفاع از بیضه اسلام است. ... ادامه مطلب

ادامه بحث هجرت

گفتیم مما یحصل به التمکین بمعنی الاقتدار هجرت است و هجرت هم از لحاظ احکام بر سه قسم است: هجرت واجب، هجرت مستحب و هجرت مباح آن طور که منتهی علامه حلی فرض کرده است. البته ما می توانیم هجرت چهارمی را فرض کنیم و آن هجرت حرام است یعنی از بلاد اسلام برود به بلاد شرک و جایی که نتواند دینش را حفظ کند این حرام است و ادله اش واضح است چون حفظ دین واجب است. یا اینکه جایی هجرت کند و جواز سکونت به او بدهند به شرط دست برداشتن از لوازم دینش این هجرت حرام است. امروزه اروپایی ها دنبال ترویج اسلام اروپایی هستند و از لحاظهای مختلفی حق اعتراض را در آموزشها از خانواده های مسلمان می گیرند. اگر چنین وضعیتی باشد معلوم است که اشکال دارد. ... ادامه مطلب

ارسال سوال