دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

سخنرانی آیت الله کعبی در جمع اساتید سطوح عالی و اساتید بسیجی حوزه علمیه اصفهان: نقش روحانیت، قبل و بعد انقلاب اسلامی/ نقاط قوت و نقاط ضعف

سخنرانی آیت الله کعبی در جمع اساتید سطوح عالی و اساتید بسیجی حوزه علمیه اصفهان: نقش روحانیت، قبل و بعد انقلاب اسلامی/ نقاط قوت و نقاط ضعف


آیت الله کعبی شب گذشته در جمع اساتید سطوح عالی و اساتید بسیجی حوزه های علمیه استان اصفهان حضور یافتند. 

مشروح سخنان:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آغاز سخن از اینکه توفیق نصیب این کمترین شد تا در استان اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و مهد حوزه های علمیه و علمای بزرگ حاظر شوم و در شهر شهیدان سرافراز امثال شهید مدرس، شهید نواب صفوی، شهید بهشتی، شهید ردانی پور و شهید خرازی و شهید طباطبایی نژاد و امثال این شهدای بزرگ و شهید محراب اشرفی اصفهانی باشم، خوشنودم. و همچنین توفیقی است که در محضر عزیزان هستم و این توفیق هم به خاطر شهیدان نصیبم شد.

بحث های مختلفی در جمع سروران مکرم می شود کرد اما اولین نکته ای که به نظرم مهم است به آن بپردازیم، نقشهای متفاوت و مهم روحانیت در جامعه است چه نقشهایی که روحانیت قبل از انقلاب به شکلی به عهده داشته است و چه نقشهایی که روحانیت بعد از انقلاب به شکلی دیگر به عهده دارد.



نقش اول روحانیت، نقش تبیین گری است. روحانیت تبیین کننده اسلام ناب محمدی بر پایه آموزه های اهل بیت علیهم السلام برای همه آحاد جامعه هستند. نقش دوم، نقش بیدار گری است هم نسبت به دشمنان و هم نسبت به دوستان و هم وظائف نقش احیاگری حیات طیبه در گرو عمل روحانیت است که در ادامه راه ائمه اطهار است. نقش انسجام بخشی و نقش هویت سازی هم از دیگر اهتمامات روحانیت است. بلاخره وحدت جامعه، صلح و آرامش و امنیت و هویت اجتماعی، همه اش در گرو عملکرد روحانیات است.  نقش چهارم مبارزه با استبداد و استعمار و همان نقش جهاد فی سبیل الله است. نقش ششم، خدمت رسانی است. واقعا یکی از نقشهای مهم روحانیت خدمت به مردم است هم برای رفع فقر و محرومیت و هم برای تشکیل موسسه های امدادی و تسکین آلام مردم و رسیدگی به فقرا و مساکین. نقش هفتم روحانیت که به ویژه این نقش با پیروزی انقلاب اسلامی برجسته شد، تلاش برای اقامه حکم الله و تلاش برای اقامه دین در عصر غیبت است. هر چند در مرحله نظام جمهوری اسلامی نقش روحانیت در تحقق حاکمیت دین برجسته شد. نقش هشتم، زمینه سازی برای ظهور صاحب الامر و بستر سازی برای صلح و امنیت جهانی و اصلاح عالم است.

از جهتی  ما به این عنوانی که مصطلح است و گفته می شود سربازان امام زمان افتخار می کنیم که سرباز حضرت بقیه الله باشیم و افسرانی داریم که آنها رهبران دینی در عصر غیبتند و این نقش را بر عهده دارند.

نقش نهم کاهش آسیبهای اجتماعی و توانمند سازی جامعه در قالب مشاوره، تبلیغ، مسجد و امثال این کانون ها است. حرکت دینی روحانیت می تواند آسیب های اجتماعی را کم کند و جامعه را توانمند کند. حد اقل این است که می دانیم  روحانیت در نهضت تنباکو، نهضت مشروطه جنبش ملی کردن نفت و به ویژه انقلاب اسلامی کم و زیاد تحت تاثیر ویژه داشته اند. 



و البته در کنار این نقشهای مهم، ما منکر آسیب های روحانیت نیستیم. آسیبهایی مثل دنیا گرایی، اشرافی گرایی، بی تفاوتی نسبت به وظایف اجتماعی و سیاسی و...

آسیب دیگر نشناختن نقاط ضعف و غفلت از آنها است. خود ارتباط ضعیف با مردم، ارتباط ضعیف روحانیت با مردم آسیب است. خصوصا ارتباط کم با جوانان. اینها همه آسیب است چه برسد به نقاط ضعفی که اگر روحانی از خود نشان دهد به همه جامعه روحانیت آسیب می زند. دشمن متمرکز شده است در جلوگیری از نفوذ روحانیت در لایه های عمیق جامعه. دشمن قصد دارد روحانیت را مقصر نابسمانی ها نشان دهد. روحانیت در شرایط حاظر ضمن اینکه خدوم ترین قشر جامعه است، مظلوم ترین قشر جامعه هم هست. تخریب بی سابقه روحانیت برای کم اثر جلوه دادن نقش اثر گذار روحانیت برای این است که روحانیت را دچار انفعال کنند به طوری که روحانیت عقب نشینی کنند.



دشمن برنامه دارد که در کنار تخریب روحانیت روحانیت را منفعل کند و مرعوب کند و منزوی کند و اگر روحانیت نقش پیشتازیش را از دست بدهد هم اسلام و هم مکتب مقدس اهل البیت علیهم السلام و هم نظام اسلامی با مخاطرات جدی رو به رو خواهد شد.

نقش مهمی که امروز روحانیت می تواند ایفا کند نقشی است که  از نقش روحانیت اوایل انقلاب و قبل از انقلاب نه تنها کمتر نیست بلکه بیشتر است.

به برکت همین مجاهدت های روحانیت بود که توانستیم پیشرفت کنیم. حقیقتا دشمنان اسلام و دشمن مکتب اهل بیت در سایه پیروزی نظام مقدس اسلامی و بعد از ان ضعیف تر و ذلیل تر و منفعل تر شده اند و در این چهار دهه، اسلام و مکتب و نظام پیشروی داشته است و قوی تر شده است و این علی رغم توطئه های پیچیده بوده است.

امروز، روحانیت باید همچنان در صحنه باشند؛ در صحنه تبیین، صحنه رصد و دیدبانی، صحنه مطالبه گری و صحنه صیانت از انقلاب اسلامی در جهت حاکمیت فقه، صحنه ایجاد امید و نشاط و تشکیل شبکه ای از جوانان مومن انقلابی در سراسر کشور و ما باید خود را بازسازی کنیم و به حاشیه نرویم.

در راس آسیبهایی که امروز انقلاب ما را تهدید می کند غرب گرایی و حضور غرب گرایان در رده های مدیریتی مختلف کشور است. 

بعد از پیروزی انقلاب جریان غرب گرایی تلاش کرد انقلاب را به نفع خود مصادره کند که نماد آن نهضت آزادی بود که با قاطعیت امام و یاران امام نتوانستند انقلاب را در آن زمان مصادره کنند. هرچند ارتباط هم با آمریکا گرفته بودند.

امام سبک مبارزه را در دوران جمهوری اسلامی بر علیه منکرات حکومتی به ما یاد داد. در سخنرانی ها فرمود مردم به اسلام و جمهوری اسلامی رای دادند و قانونی اساسی باید شکل بگیرد که محتوایش اسلامی باشد و ادبیات خبرگان قانون اساسی را امام بر مبنای "حجیت قول اهل خبره" که در اصول می خوانیم وارد ادبیات جمهوری اسلامی کرد و بعد امام فرمود که خبرگان یعنی فقها و خود امام کارگروهی را انتخاب کرد و از قم صحنه را مدیریت کرد.

نمیخواهم قصه پر غصه این چهل سال را بگویم اما نهضت آزادی که پدر فکری فرقان و منافقین و گروهک های ضد انقلاب  بود، بعدها توسط یک عده معمم  که در طول انقلاب دچار فرسایش شدند و از مواضع انقلابی خود دست کشیدند، دوباره زنده شدند.
یکی از معضلات و چالشهای جدی انقلاب برای حاکمیت فقه، وجود جریان غرب گرا در کشور است. نکته دوم ضعف مدیریت اجرایی است که هزینه اش را رهبری و روحانیت باید بپردازند اما مراکز تصمیم گیر و اجرا کننده جای دیگرند. نکته بعد معضلات جدی که ایجاد شده است یکی دیگر از ضعف ها تضعیف نهادهای حاکمیتی توسط دشمن است. ترویج فساد اخلاقی و بی بند و باری، تخریب گسترده روحانیت برای منزوی کردن روحانیت  و جنگ نرم دشمن از دیگر خطرهای امروز است که باید گوشزد کنیم و دنبال راه حل باشیم.

راه حل توجه به نقاط قوت و پشتیبانی از نیروی جوان و مومن در صحنه و برخورد بدون مسامحه با متخلفان و مفسدان اقتصادی است. راه حل در صحنه ماندن و امیدبخشی و کادر سازی است. کادر سازی از هر زمانی شروع شود دیر نیست هر چند انقلاب و اسلام نیروهای بسیار خوبی هم در اختیار دارد که باید آنها را پیدا کرد کار کرد و به صحنه آورد.


%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B8%DB%B1%DB%B2%DB%

%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B8%DB%B1%DB%B2%DB%

%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B8%DB%B1%DB%B2%DB%

ارسال سوال